Sporna metoda, ki jo določene ekipe uporabljajo za merjenje učinkovitosti višinskih priprav, nekateri pomembni akterji v profesionalnem kolesarstvu pa bi jo nemudoma prepovedali.
Vdihavanje ogljikovega monoksida je v letošnjem letu poskrbelo za kar nekaj razburjenja in žolčnih debat na najvišjem nivoju svetovnega kolesarstva.
Zagovorniki trdijo, da je metoda koristna za analizo trenažnega procesa, ki poteka na visoki nadmorski višini.
Medtem skeptiki in nasprotniki menijo, da je škodljiva za zdravje kolesarjev. Po nekaterih raziskavah naj bi pripomogla tudi pri izboljšanju določenih telesnih sposobnosti kolesarjev, kot je višja vrednost parametra VO2 max.
Uporabo prakse so potrdili pri ekipah UAE Emirates, Visma-Lease a Bike in Israel Premier-Tech.
Zdravnik ekipe UAE Adriano Rotunno je dejal, da jo uporabljajo za ugotavljanje učinkovitosti višinskih priprav pri kolesarjih. Enako so zatrdili pri nizozemski ekipi.
Dr. Tim Podlogar: Trenerjem pomaga pri vadbenem procesu
V nedavnem intervjuju za Sportal je metodo, njen postopek in uporabnost natančneje opisal dr. Tim Podlogar, ki je v letošnji sezoni na področju prehrane sodeloval z ekipo Red Bull-BORA-hansgrohe, zdaj pa se seli k švicarski ekipi Tudor.
’’Znanstveniki ga v primeru raziskav uporabimo na način, da športnikom damo predihavati plin, ki ima vnaprej znano količino ogljikovega monoksida. Ta se veže na rdeče krvničke in porazdeli po telesu.’’
’’Če potem izmerimo koncentracijo rdečih krvničk v krvi in določimo, koliko od teh ima nase vezan ogljikov monoksid, lahko izračunamo njihovo količino. In to trenerjem pomaga pri vadbenem procesu.’’
’’A količina vdihanega ogljikovega monoksida je seveda izjemno majhna, poleg tega to meritev kolesarji naredijo redko – recimo pred tritedenskimi višinskimi pripravami in po njih.”
“Se pa v zadnjem času pojavljajo določeni dokazi, da lahko vsakodnevno vdihavanje ogljikovega monoksida poviša koncentracijo eritropoetina v telesu, ki vodi v nastanek novih rdečih krvničk.’’
’’A zaradi nevarnosti takšnega početja dvomim, da kdo to dejansko uporablja v praksi,” je za Sportal povedal dr. Podlogar.
UCI: Odločitev je v rokah WADE
Mednarodna kolesarska zveza (UCI) je Svetovno protidopinško agencijo (WADA) pred kratkim pozvala naj se čim hitreje razjasni, ali je omenjena praksa dovoljena, ali bi jo bilo bolje prepovedati.
Pred dokončno odločitvijo je zaradi morebitnih negativnih posledic za zdravje kolesarjem svetovala, naj je ne uporabljajo.
Še ostrejši je bil v svojem odzivu organ MPCC – gibanje za kredibilno kolesarstvo.
’’Pri MPCC-ju smo zelo zadovoljni, da je UCI podal svoje mnenje glede alarmantne metode vdihavanja ogljikovega monoksida, ki jo uporabljajo pri nekaterih ekipah. Opozarjamo na počasne postopke WADE, tudi v primerih, ko je ogroženo zdravje kolesarjev.’’
’’Menimo, da bi v kontekstu tako nespametnega početja, kot je ponavljajoča uporaba strupenega plina, Svetovna protidopinška agencija morala sprožiti preventiven urgenten postopek.’’
’’Pri MPCC-ju kolesarje opozarjamo, da navkljub dejstvu, da ogljikov monoksid ni na seznamu prepovedanih snovi, to ni zadosten razlog in dovoljenje za njegovo uporabo,’’ so zapisali v njihovi izjavi za javnost.
Kakšno je mnenje kolesarjev in vodij ekip?
Tudi med glavnimi akterji kolesarstva najdemo nekatere, ki vidijo uporabno vrednost omenjene prakse in druge, ki ji ostro nasprotujejo.
’’Nisem vedel, da je metodo možno zlorabiti na kakršenkoli način. V tem primeru verjamem, da je škodljiva za zdravje. V naši ekipi jo uporabljamo za testiranje učinkovitosti višinskih priprav,’’ je v intervjuju za NOS, največjo medijsko hišo na Nizozemskem, povedal Danec Jonas Vingegaard.
Drugačno mnenje ima izkušeni Romain Bardet, ki na polovici sezone 2025 odhaja v kolesarski pokoj.
’’Ogljikov monoksid lahko pojasni strmo krivuljo vzpona nekaterih kolesarjev, za katere pred letom, letom in pol še nikoli nismo slišali,’’ je dejal v intervjuju za francoski Eurosport.
Generalni direktor ekipe TotalEnergies Jean-René Bernaudeau je bil še bolj oster, po njegovem naj bi uporaba metode ‘uničevala ugled profesionalnega kolesarstva’.
Pri tem ga podpira tudi Marc Madiot, šef še ene francoske ekipe, Groupame-FDJ.
’’Trenutno jo uporabljajo tri ekipe. Kmalu bo številka narasla na sedem, deset, petnajst, dokler je ne bo prakticiralo 85% pelotona.’’
’’Pisal sem predsedniku Mednarodne kolesarske zveze. Vodje ekipe se moramo uradno zavezati k temu, da te metode in opreme, ki je za njeno izvajanje potrebna, ne bomo kupovali in uporabljali.’’
’’Javno zatrjujem in vam obljubljam, da je v naši ekipi ne bomo uporabljali, nikoli in nikdar. Tudi v primeru, če jo bodo vsi ostali. Skupaj se moramo zavezati k temu. Če ne bi bilo vpliva na izboljšanje telesnih sposobnosti, se o tej tematiki sploh ne bi pogovarjali,’’ je odločno dejal Madiot.
Za konec je treba še enkrat poudariti, da ogljikov monoksid in njegova uporaba v kolesarstvu trenutno nista prepovedana z nobenim pravilom ali členom zakona, niti nista regulirana.
Zagotovo pa se s strani najbolj pomembnih akterjev v kolesarstvu iz dneva v dan množijo pozivi k regulaciji ali dokončni prepovedi omenjene, za marsikoga sporne prakse.