Vse od selitve v lastno stanovanje moj trenažer nima več določenega rednega mesta. Vedno znova ga moram postavljati in po treningu pospravljati, zato me je zanimalo, ali se mora posledično spremeniti frekvenca kalibriranja?
Pametni trenažer je potrebno kalibrirati vsakič, ko se ga premakne ali ko se spremeni nastavitve. Prav tako je priporočljiva kalibracija pred vsakim dogodkom (dirka ali skupinska vožnja) in pred opravljanjem FTP testa. Ne glede na druge dejavnike pa ga je priporočljivo kalibrirati enkrat tedensko.
Na natančnost merjenja vplivajo številni dejavniki, zato je redna kalibracija nujna. Če vam slednja predstavlja breme, na tržišču obstajajo tudi trenažerji, ki ne zahtevajo kalibriranja.
Zakaj moram kalibrirati trenažer?
Vožnja na trenažerju se precej razlikuje od vožnje zunaj. Ne le, da je drugačna okolica, drugačno je tudi preslikavanje energije v gibanje.
Ob vožnji zunaj, se vsak vat proizvedene moči preko pogonskega sklopa prenese na zadnje kolo, kar povzroči premikanje. Kakovost in stanje pogonskega sklopa vpliva na količino prenešene moči, a v povprečju so izgube majhne.
Ob vožnji na trenažerju pa v enačbo pride nov kos opreme, ki poslabša izkoristek moči. Prenos le te preko pogonskega sklopa je sicer enak kot zunaj, a moč se namesto na zadnje kolo prenaša na trenažer. Beleženje le-te je manj natančno kot pri vožnji zunaj, zato pride do izgube določenega dela moči.
Vsak izgubljen vat je nezaželen.
Že pri kalibriranem trenažerju se nekaj moči izgubi. Če pa trenažer ni kalibriran, so izgube še toliko večje. To morda ni težava, če se na trenažerju vozite brez resnih ciljev, v kolikor pa se udeležujete dirk ali pa opravljate strukturirane treninge, je vsak izgubljen vat moči nezaželen.
Trenažer je torej potrebno kalibrirati, da je natančnost merjenja čim boljša. Nikoli ne bo 100-odstotna, vendar bo s kalibracijo temu precej bližje.
Moram kalibrirati trenažer pred vsako uporabo?
Kalibracija trenažerja je nujna za natančno merjenje podatkov, a dejstvo je, da gre za precej nadležen postopek. Pred kalibracijo je namreč trenažer potrebno ogreti, zaradi česar se podaljša čas celotnega treninga.
Skoraj vsak kolesar, ki si lasti trenažer, se je zato že vprašal, ali je kalibracija resnično potrebna pred vsakim treningom. Odgovor je NE, a to ne pomeni, da postopek kalibriranja lahko povsem opustimo.
Priporočljivo je, da trenažer kalibrirate:
- Enkrat tedensko
- Ko ga premaknete
- Ko spremenite nastavitve
- Pred izvajanjem FTP testa
- Pred dogodki (dirke ali skupinske vožnje)
Kalibracija je potrebna vsakič, ko želite imeti karseda točne podatke. Vsako premikanje trenažerja že lahko prinese odstopanje meritve, zato skušajte trenažer premikati čim manj oziroma ga kalibrirajte ob vsakem večjem premiku.
Četudi imate za trenažer določeno mesto in ga nikoli ne premikate, opravite kalibracijo enkrat na teden. Natančnost meritve se namreč zaradi okoljskih vplivov lahko precej zmanjša.
Dejavniki, ki vplivajo na natančnost merjenja
Na natančnost meritve trenažerja vpliva precej dejavnikov, tako okoljskih kot mehanskih. Dobro je, če jih poznate, saj boste tako bolj pozorni nanje in boste lažje vedeli, kdaj trenažer potrebuje kalibracijo.
- Vlaga. Spreminjanje vlažnosti prostora močno vpliva na natančnost merjenja trenažerja. Če ga imate postavljenega v prostoru, kjer se vlažnost redno spreminja, je smiselno trenažer kalibrirati pred vsako vadbo.
- Temperatura. Podobno kot vlaga na natančnost trenažerja vpliva tudi temperatura. Večje temperaturne spremembe v prostoru znižajo natančnost merjenja. Trenažer je priporočljivo hraniti v prostoru s čim bolj stalno temperaturo, v nasprotnem primeru bo potrebna pogostejša kalibracija.
- Premiki. Vsak premik trenažerja je pogojen z zmanjšanjem natančnosti merjenja. Večji premiki zahtevajo ponovno kalibracijo, medtem ko zaradi manjšega premika (npr. rahel trk v trenažer) kalibracija ni nujna.
- Pritisk v gumi. Lastniki wheel-on trenažerjev morajo biti pozorni na še en dejavnik. Spremembe pritiska v gumi lahko močno vplivajo na natančnost meritve. Pritisk skušajte ohranjati čim bolj konstanten oziroma večkrat kalibrirajte trenažer.
- Cena trenažerja. Kvaliteta trenažerja se odraža v ceni. Dražji trenažerji niso le bolj natančni, pač pa tudi bolj konstantni v meritvi. Cenejši kot je trenažer, pogosteje ga je potrebno kalibrirati, če želite ohraniti čim večjo natančnost merjenja.
Vsak izmed naštetih dejavnikov malenkost zniža natančnost meritve, a ko vse malenkosti seštejemo, pridemo do večjega odstopanja. S kalibracijo se vsi vplivi dejavnikov združijo v eno celoto, ki jo trenažer skuša čim bolj nevtralizirati.
Pogostost kalibriranja: wheel-on trenažer vs. trenažer z direktnim vpenjanjem
Poznamo dve vrsti pametnih trenažerjev.
Na wheel-on trenažer se vpne celotno kolo skupaj z zadnjim kolesom. Slednje se stika z valjem, ki se ob poganjanju kolesa vrti in sporoča vse potrebne podatke o vožnji.
Na trenažer z direktnim vpenjanjem pa se kolo vpne brez zadnjega kolesa. Trenažer ima lastno kaseto, ki se vpne v pogonski sklop kolesa in ob vrtenju prenaša moč kolesarja na trenažer.
Dva povsem različna mehanizma imata tudi različne zahteve, ko pride do kalibracije. Postopek je sicer enak, razlika je le v pogostosti.
Wheel-on trenažerji zahtevajo pogostejšo kalibracijo.
Wheel-on trenažerji zahtevajo pogostejšo kalibracijo. Njihova natančnost merjenja je slabša, prav tako pa so bolj dovzetni na spremembe zgoraj omenjenih dejavnikov. Na drugi strani so trenažerji z direktnim vpenjanjem nekoliko bolj odporni na spremembe in ob odsotnosti premikanja lahko natančno merjenje zagotovijo tudi do dva tedna po kalibraciji.
Osebno sem wheel-on trenažer kalibriral pred vsako vožnjo, medtem ko trenažer z direktnim vpenjanjem kalibriram enkrat tedensko. Natančnost merjenja slednjega je tudi po enem tednu na visokem nivoju.
Trenažer, ki ne zahteva kalibracije
Proizvajalci trenažerjev vedo, da je kalibracija nadležen postopek. Zato so iskali rešitev, kako se je znebiti. Rešitev so našli pri Garminu, podjetju, ki stoji za trenažerji Tacx.
Tacx Neo ne potrebuje kalibracije. Zasnovan je tako, da ne vsebuje delov, na katere bi vplivala vlaga ali temperatura, zato je natančnost merjenja ves čas enaka. Garmin zatrjuje, da je maksimalno odstopanje meritve le 1 %.
Pametni trenažer Tacx Neo ne le, da ne potrebuje kalibracije, pač pa je niti ne omogoča. Nekatere aplikacije ob povezavi zaznajo trenažer in onemogočijo funkcijo kalibracije, druge pa ne. To lahko zmede uporabnika, saj začne kalibracijo, a je zaradi pomanjkljivih podatkov, poslanih s strani trenažerja, ne more dokončati.
Odsotnost potrebe po kalibraciji ima svojo ceno. Tacx Neo je najdražji trenažer na trgu. Njegova cena variira, a ves čas ostaja preko 1000 €. Trenutno ceno lahko preverite na Amazonu.